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Aktuelle Fellows

Das Herzstück des Kollegs ist das internationale Fellowship-Programm, in dessen Rahmen pro Kollegjahr ca. zehn Wissenschaftler*innen und Künstler*innen nach München eingeladen werden. In engem Austausch mit dem Direktorium und den Kolleg*innen vor Ort arbeiten sie zu Fragen der Dis:konnektivität. Jede*r Fellow erhält zudem die Möglichkeit, einen Workshop zum eigenen Forschungsthema zu veranstalten. Neben etablierten, international ausgewiesenen Gästen werden auch jüngere Fellows in der akademischen bzw. künstlerischen Konsolidierungsphase eingeladen. Das Kolleg eröffnet dadurch zusätzliche Perspektiven für aufstrebende Forscher*innen in den Geisteswissenschaften.

Ergänzt wird dieses Programm durch flexible Kurzzeitstipendien, die vom Münchner Zentrum für Globalgeschichte zur Verfügung gestellt werden. Von zentraler Bedeutung ist die aktive Einbindung des epistemischen Potenzials der Künste in das Kolleg. Grundlegend ist die These, dass die Künste in der Lage sind, Gegenentwürfe zu hegemonialen Narrativen, zu scheinbaren Gewissheiten und sich verfestigten (auch wissenschaftlichen) Überzeugungen zu liefern. Diese Chancen, aber auch Risiken, der künstlerischen Forschung und der gesellschafts- wie wissenschaftskritischen Positionierung sind bislang kaum von der Wissenschaft akzeptiert oder in ihre eigenen Methoden, Praktiken und Erkenntnisse einbezogen worden. Um diese Lücke zwischen wissenschaftlicher Forschung und künstlerischer Praxis und Theorie zu überwinden, sollen gezielt Künstler*innen als Fellows eingeladen werden, die an der Schwelle zwischen Kunst und Wissenschaft agieren.

Christina Brauner

Christina Brauner’s research on cross-cultural diplomacy in West Africa, (dis)entanglement, translation, narratives of misunderstanding, and the history of religion has exposed her to the distinct academic cultures in Münster, Bielefeld, Berlin, London, Princeton, and her current academic home in Tubingen. Her work in global history is informed by a strong interest in theory and historical methodology, with a particular focus on the inescapable concepts of time and temporality.

 

At global dis:connect, Christina is investigating markets in the border region of the Lower Rhine, where competition and borders both constituted markets as social institutions and dis:connected the subjects involved.

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Professur für Globalgeschichte des Spätmittelalters und der Frühen Neuzeit
Bernhard Schaer

Bernhard Schär

Bernhard is an ERC Marie Curie Fellow at the KHK. He is working on a project entitled: „European Mercenaries in the Dutch Empire. A connected History of Imperial Europe and Colonial Indonesia, c. 1800-1900“.

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Änne Söll

Änne’s work focuses on the art of the 20th and 21st centuries, particularly on aspects of gender, mainly masculinities. Other areas of interest are period rooms, magazines, photography, video installations and the art of the Weimar Republik, specifically the Neue Sachlichkeit (New Objectivity).

 

While at global dis:connect, Änne is reconstructing the lives of three Jewish art historians — all women — who were forced to flee Germany in the 1930s and went on to forge successful careers as curators in the USa from 1950s onwards. A key question is how the strategies employed by these female art historians bridge the gaps and/or dealt with the voids in their professional careers while trying to re-connect to the global world of art history.

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Aenne Soell
Sabine Soergel

Sabine Sörgel

Sabine Sörgel combines her passion for travel and dance with sophisticated, philosophically informed theories derived from critical theory, philosophy, sociology, and theatre. Through sojourns in Mainz, Aberystwyth, London, and Jamaica, Sabine has published on performance, post-colonial politics, global culture, and the social power implicated in various gazes.

 

While visiting global dis:connect, Sabine is researching how public performances over the last decade have invoked images of race, identity, rights, history, and memory.

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Callie Wilkinson

Callie Wilkinson studies the dramatic expansion of the British Empire in the eighteenth and nineteenth centuries and its sociocultural impact at home and abroad. In previous research projects conducted at Cambridge and the University of Warwick, she has examined how the idea of indirect rule was contested within the British East India Company as well as the contemporary debates on the extent to which information about the Company should be disseminated to the public.

 

At global:disconnect, Callie is investigating how Company soldiers’ testimony affected broader discourses about the Company’s military operations in an age before professional war correspondents.

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